Wyposażenie biura – jaki sprzęt do biura wybrać?

02.02.2021 | autor: Joanna Skornowicz | Przeczytasz w 5 minut
Zwiększ rozmiar tekstu

Biurka z krzesłami, segregatory i teczki, klimatyzator czy – przede wszystkim – komputery to jeszcze nie wszystko co składa się nie wyposażenie biura. Jaki sprzęt do biura i akcesoria biurowe będą potrzebne, by zapewnić zatrudnionym osobom maksymalnie komfortowe warunki do produktywnej pracy? Jakie urządzenia są niezbędne, a jakie stanowią praktyczne dodatki, które docenią wszystkie osoby w firmie?

Sprzęty i akcesoria, które składają się na wyposażenie biura:

Komputer PC do biura

Komputer to dziś podstawowy sprzęt biurowy – bez niego właściwie nie może być mowy o efektywnym wykonywaniu obowiązków. Powinien on cechować się niezawodnością, wysoką kulturą pracy oraz dobrą wydajnością. O tą ostatnią zadbają niezły procesor, najlepiej z rodziny intel Core i3 lub Core i5, oraz odpowiednia ilość pamięci RAM – minimum 4 GB. Jeśli ma to być komputer dla lekarza, architekta czy innego specjalisty pracującego z dużymi ilościami danych, przyda się także pojemny dysk twardy – co najmniej 500GB.

Więcej przeczytasz w poradniku: Jaki komputer do biura wybrać?


All in One, czyli dobry sprzęt do przychodni i małego biura

Wybierając komputer do przychodni, małego biura lub innego pomieszczenia, w którym nie ma zbyt wiele miejsca, warto pomyśleć o zestawie AiO. To specyficzny rodzaj peceta, w którym wszystkie podzespoły są ukryte w „monitorze”. All in One do biura to bardzo praktyczne rozwiązanie, ale należy pamiętać o pewnych zasadach. Przede wszystkim jego ekran powinien mieć około 20 cali – tak jak standardowy, biurowy monitor, wydajne komponenty oraz oczywiście funkcjonalny system operacyjny Windows 10.

O komputerach AiO dowiesz się więcej z poradnika: Jak wybrać AiO?


Laptop biurowy – kiedy ważna jest mobilność

Nie każdy użytkownik komputera wszystkie swoje obowiązki wykonuje w czterech ścianach biura. Dla pracownika, który jeździ na spotkania z klientami lub partnerami, dziennikarza lub reportera, czy jakiegokolwiek specjalisty, który od czasu do czasu lubi (lub musi) pracować zdalnie, jedynym rozwiązaniem będzie komputer przenośny. Jest to godne rozważenia, tym bardziej że dziś wydajny laptop biznesowy czy też mobilny ultrabook jest w stanie dorównać możliwościami PC i zapewnić komfortowe warunki do pracy.

Zobacz więcej: Jaki laptop biznesowy wybrać?

Apple MacBook Air M1 | 13,3"-WQXGA | 8GB | 256GB | Mac OS | US | Gwiezdna Szarość
Cena od 4 549,00zł
ASUS ZenBook 13 OLED UX325EA-KG455W Core i5-1135G7 | 13,3"-FHD | 16GB | 512GB | W11 | szary
Cena od 3 899,00zł
Lenovo V15 G2 Core i3-1115G4 | 15,6"-FHD | 8GB | 256GB | W11H
Cena od 1 999,00zł
Lenovo V15 G2 Ryzen 5 5500U | 15,6"-FHD | 8GB | 512GB | W11H
Cena od 2 299,00zł
HP EliteBook 840 G8 Core i5-1135G7 | 14"-FHD | 8GB | 512GB | W10P
Cena od 4 499,00zł
Lenovo V15 G2 Ryzen 3 5300U | 15,6"-FHD | 8GB | 256GB | W11P
Cena od 2 099,00zł
Apple MacBook Air M2 | 13,6"-2560 x 1664 | 8GB | 256GB | Mac OS | US | Srebrny
Cena od 6 199,00zł
Apple MacBook Air M2 | 13,6"-2560 x 1664 | 16GB | 512GB | Mac OS | US | Księżycowa Poświata
Cena od 8 799,00zł
Apple MacBook Air M2 | 13,6"-2560 x 1664 | 8GB | 512GB | Mac OS | US | Północ
Cena od 7 699,00zł
Apple MacBook Air M2 | 13,6"-2560 x 1664 | 16GB | 256GB | Mac OS | Północ
Cena od 7 399,00zł
Apple MacBook Air M2 | 13,6"-2560 x 1664 | 8GB | 256GB | Mac OS | US | Północ
Cena od 6 199,00zł
Apple MacBook Air M2 | 13,6"-2560 x 1664 | 16GB | 256GB | Mac OS | Księżycowa Poświata
Cena od 8 199,00zł
Apple MacBook Air M2 | 13,6"-2560 x 1664 | 16GB | 256GB | Mac OS | Gwiezdna Szarość
Cena od 6 999,00zł
Apple MacBook Air M1 | 13,3"-WQXGA | 8GB | 256GB | Mac OS | US | Złoty
Cena od 4 549,00zł
Apple MacBook Air M2 | 13,6"-2560 x 1664 | 16GB | 256GB | Mac OS | US | Księżycowa Poświata
Cena od 6 999,00zł
Apple MacBook Air M2 | 13,6"-2560 x 1664 | 16GB | 256GB | Mac OS | Srebrny
Cena od 6 999,00zł
Apple MacBook Air M2 | 13,6"-2560 x 1664 | 8GB | 512GB | Mac OS | US | Księżycowa Poświata
Cena od 7 699,00zł
Apple MacBook Air M2 | 13,6"-2560 x 1664 | 8GB | 512GB | Mac OS | US | Srebrny
Cena od 7 699,00zł
Apple MacBook Air M2 | 13,6"-2560 x 1664 | 8GB | 256GB | Mac OS | US | Gwiezdna Szarość
Cena od 6 199,00zł
Apple MacBook Air M1 | 13,3"-WQXGA | 8GB | 256GB | Mac OS | Złoty
Cena od 4 549,00zł

Mobilny sprzęt pod ręką, czyli tablet

Jeszcze bardziej mobilnym sprzętem jest tablet. Choć kojarzony jest on głównie z grami, także w biurze znajduje zastosowanie. Może posłużyć na przykład do zaprezentowania klientowi projektu, a podczas spotkania zespołowego – do udostępniania treści pozostałym osobom. To ciekawe rozwiązanie przede wszystkim w przypadkach, gdy mobilność jest ważniejsza niż wydajność. Interesującą opcją jest tablet 2w1, do którego można podłączyć klawiaturę, zwiększającą komfort pisania na takim urządzeniu.

Więcej o tabletach przeczytasz w tym poradniku.


Monitor biurowy

Sprzęt komputerowy do biura to nie tylko sam pecet, ale też rozmaite urządzenia peryferyjne. Jeżeli decydujemy się na klasyczny komputer, najważniejszym z nich jest monitor. Odpowiedni dobór modelu może pozytywnie wpłynąć nie tylko na produktywność, ale też samopoczucie pracownika. Ważne jest, by nie był za mały ani za duży – około 21-27 cali, oferował rozdzielczość minimum Full HD (to zapewni dużą przestrzeń roboczą) i był wyposażony w funkcje ochrony oczu – redukcja migotania i filtr światła niebieskiego.

Co jeszcze warto wiedzieć o monitorach? Doradzamy w poradniku.


Dobra i wydaja drukarka biurowa

Na wyposażenie biura, które dobrze funkcjonuje składa się także wydajna drukarka. Niezależnie od wielkości firmy, jest to jedno z podstawowych urządzeń, które służy na przykład do drukowania umów i regulaminów, szkiców projektów czy ogłoszeń. Dobra drukarka biurowa może być atramentowa (gdy drukuje się więcej tekstu) lub laserowa (gdy często występują elementy graficzne). Ważne, by cechowała się szybkim działaniem i niskimi kosztami eksploatacyjnymi. Dużym atutem jest dupleks, a już najlepiej gdy jest to urządzenie wielofunkcyjne.

Więcej o drukarkach dowiesz się z poradnika: Jak wybrać drukarkę?


Zasilacz UPS do biura – czy warto?

W firmie ważne jest zachowanie ciągłości pracy. Nagłe wyłączenie prądu nie powinno oznaczać paraliżu, a już zupełnie niedopuszczalna jest sytuacja, w której w wyniku braku energii tracone są ważne, zapisane lub niezapisane pliki. Przed takimi sytuacjami chroni zasilacz awaryjny, znany też po prostu jako UPS. To, jaki model sprawdzi się najlepiej, jest w dużej mierze uzależnione od posiadanego sprzętu i profilu działalności. Wybór jest jednak bardzo duży i bez problemu można znaleźć coś dla siebie.

Zobacz poradnik: Jaki zasilacz UPS?


Router WiFi do biura

Dziś wszystko kręci się wokół Internetu, dlatego też na podstawowe wyposażenie biura składa się także router. Jest to sprzęt, który pozwala łączyć się z siecią za pomocą wszystkich komputerów i wszelkiego rodzaju innych urządzeń. Dobry biznesowy router zapewnia szybkie łącze przewodowe (1000 Mb/s) oraz równie szybkie połączenie bezprzewodowe. Decyduje o tym standard  802.11n lub jeszcze szybszy 802.11ac. Taki sprzęt służy również do wymiany informacji między firmowymi komputerami.

Wszystko, co warto wiedzieć o routerach, znajdziesz w poradniku: Jak wybrać router?


Telewizor do prezentowania ważnych informacji

Rozwiązaniem niezbyt popularnym, ale mogącym przynosić wymierne korzyści jest monitor wielkoformatowy albo po prostu telewizor do poczekalni. Do czego może on służyć? Przede wszystkim do wyświetlania informacji na temat firmy, na przykład zakresu świadczonych usług czy cennika, ale też do przedstawiania poprzednich projektów, czyli prezentowania swoich możliwości. Telewizor znajduje również zastosowanie w sklepach i poczekalniach, gdzie pozwala „zająć” czymś dzieci, czekające na rodziców.

Sprawdź poradnik: Jaki telewizor wybrać?


Filtr prywatyzujący

Co warto uwzględnić planując wyposażenie biura, które zapewni bezpieczeństwo danych? Ochrona danych zawsze była istotna, ale teraz – po wejściu w życie RODO (czyli unijnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych) – bezwzględnie musi być traktowana priorytetowo. Dlatego właśnie kupując komputer do recepcji warto nabyć również filtr prywatyzujący. Jest to nakładka, dzięki której treści wyświetlane na ekranie (a mogą to być na przykład dane klientów) są niewidoczne dla osób, które nie powinny ich widzieć. Można w taki sposób zabezpieczyć również laptopa, by ze spokojem pracować „w terenie”.

Zobacz: Co to jest filtr prywatyzujący?


Niszczarki dokumentów dla bezpieczeństwa danych

Również ze względu na ochronę danych – nie tylko danych osobowych, ale też ważnych informacji firmowych – warto wyposażyć się w niszczarkę dokumentów. Kluczową cechą takiego sprzętu jest oferowany stopień tajności – w zależności od tego, jak bardzo poufne są informacje na papierze, można wybrać model klasy DIN 3, DIN 4 lub DIN 5 (im wyższa, tym lepiej). Dobra niszczarka do biura ma też pojemny kosz (dzięki czemu nie trzeba go zbyt często opróżniać) oraz radzi sobie z folią, kartami, płytami i spinaczami.

Dowiedz się więcej z poradnika: Jak wybrać niszczarkę do dokumentów?


Telefon stacjonarny i faks

Choć dziś zdecydowanie popularniejsze są smartfony, telefony stacjonarne mogą być lepszą opcją do biura. Przede wszystkim zapewniają większą niezawodność (nie tylko dlatego, że są mniej awaryjne, ale też ze względu na brak problemu rozładowującego się akumulatora), a do tego są prostsze w obsłudze dla starszych pracowników. Kolejnym sprzętem, który pochodzi z poprzedniej ery, ale wciąż może być funkcjonalny, jest faks. Jeżeli nie ma go w wielofunkcyjnej drukarce, warto wyposażyć się w osobne urządzenie.


Wygodny fotel biurowy

Gdy temat to wyposażenie biura, nie można zapomnieć także o ergonomii. Na nic bowiem wydajny sprzęt, jeśli nie będzie się dało z niego komfortowo korzystać. Najważniejszy pod tym względem jest wygodny fotel biurowy. Jakie wymogi powinien on spełnić? Przede wszystkim musi być osadzony na solidnej podstawie, oferować regulację wysokości siedziska i mieć wysokie oparcie. Dobrze też, gdy jest wykończony ekoskórą, która nie tylko jest wytrzymała, ale też dobrze się prezentuje, co powinno zrobić dobre wrażenie na kliencie.


Meble biurowe

Wygodne i eleganckie fotele to jedno, ale biuro należy również wyposażyć w inne meble. W aranżacji funkcjonalnego i ergonomicznego miejsca do pracy pomagają między innymi podstawki pod monitor, laptopa czy drukarkę Podstawki pod komputery stacjonarne pozwalają wygodnie je przesuwać, a szuflady pod klawiaturę – odzyskać przestrzeń roboczą na blacie biurka. Oczywiście nie można też zapomnieć o podstawowych elementach, które składają się na wyposażenie biura, takich jak kosze na śmieci.


Podstawowe wyposażenie biura, czyli akcesoria biurowe

Lista, na której znajdują się przydatne akcesoria do biura, mogłaby być naturalnie znacznie dłuższa. Mogłyby się na niej pojawić między innymi:


Może cię również zainteresować:

Autor
Joanna Skornowicz
Wiecznie uśmiechnięta tatromaniaczka. Wkręcona w niedoceniane nowoczesne technologie w sprzętach AGD. Wybredna i szukająca dziury w całym. Z zaangażowaniem testuje urządzenia ułatwiające codzienne obowiązki. Niestała w związkach z myszkami i klawiaturami gamingowymi – ma słabość do nowszych modeli.
Dziękujemy, że przeczytałeś cały artykuł. Jak go oceniasz?
5/5 - (3 głosy)

Czytaj więcej