Ray Tracing w grach – jak działa i jakie ma wymagania?

Ray Tracing to jedna z tych technologii, która ma szansę zrewolucjonizować elektroniczną rozrywkę na komputerach i konsolach. Nic więc dziwnego, że śledzenie promieni w czasie rzeczywistym pojawia się w kolejnych głośnych tytułach i jest promowane przez największych producentów gier. Zastanawiacie się jak działa i co daje Ray Tracing? Co to jest śledzenie promieni w czasie rzeczywistym? Przygotowaliśmy na ten temat przystępny i krótki poradnik.

Spis treści

  • Jak działa Ray Tracing?
  • Gdzie wykorzystywano już śledzenie promieni?
  • Ray Tracing a grafika w grach komputerowych
  • Jak włączyć Ray Tracing?
  • Wymagania i dostępne karty graficzne
  • Jakie gry obsługują Ray Tracig?

Jak działa Ray Tracing?

Ray Tracing (ang. śledzenie promieni) to zaawansowana technologia, która odpowiada za analizowanie promieni świetlnych docierających do oczu obserwatora (również poprzez załamanie i odbicia światła).

Ray Tracing pozwala więc uzyskać jeszcze bardziej realistyczną grafikę, a tym samym wpływa na lepsze wrażenia płynące z oglądania komputerowej animacji.

Warto jednak zauważyć, że technologia wymaga dużej mocy obliczeniowej, szczególnie w przypadku skomplikowanych scen, gdzie pojawia się sporo obiektów o złożonej budowie. Duże znaczenie odgrywa tutaj również rozdzielczość generowanego obrazu – im wyższa tym większe wymagania.

Gdzie wykorzystywano już śledzenie promieni?

Technika śledzenia promieni nie jest niczym nowym. Pierwsze dzieła przewidujące ten aspekt pojawiły się już w epoce renesansu (do najsłynniejszych należy „Mężczyzna rysujący lutnię” Albrechta Dürera z 1525 roku). Technikę szerzej zaczęto stosować w ostatnich dziesięcioleciach – możemy ją kojarzyć z animowanych bajek czy wizualizacji projektów architektonicznych. Efekty potrafiły tutaj być naprawdę zdumiewające.

Warto jednak zauważyć, że w produkcjach filmowych czy projektach architektonicznych nie ma konieczności przeprowadzania analizy w czasie rzeczywistym. Szybkość przeprowadzania obliczeń nie gra tutaj aż tak istotnej roli, co poniekąd rozwiązuje problem wysokich wymagań sprzętowych.

Ray tracing a grafika w grach komputerowych

Inaczej to wygląda w przypadku gier komputerowych – animacja jest tutaj generowany w czasie rzeczywistym, co znacznie zwiększa wymagania technologii śledzenia promieni. Do niedawna było to barierą nie do przekroczenia.

Sytuacja zmienia się dopiero za sprawą technologii Nvidia Real-time Ray Tracing (RTX), która pozwala wykorzystać potencjał specjalnych algorytmów oraz sprzętowych jednostek obliczeniowych dostępnych w kartach graficznych z generacji Turing. Rozwiązanie to pozwala kilkukrotnie przyspieszyć renderowanie animacji względem kart bez takich jednostek.

Śledzenie promieni w czasie rzeczywistym (GeForce RTX) w Battlefield V

Ray Tracing w czasie rzeczywistym oferuje całą paletę efektów wpływających na wrażenia wizualne – wprowadzenie globalnego oświetlenia, realistycznych odbić czy poprawę fizycznych cieni.

Jak włączyć Ray Tracing?

Odpowiednia funkcja zwykle znajduje się w opcjach gry. Niektóre tytuły wykorzystują tylko pojedyncze efekty, natomiast inne czerpią pełnymi garściami z technologii śledzenia promieni – a wszystko zależy tutaj od zamysłu twórców.

Ray Tracing – wymagania technologii i dostępne karty graficzne

Jakie karty obsługują technologię śledzenia promieni? Póki co działa na kartach graficznych Nvidia z generacji Pascal, Volta i Turing. Lista wsparcia obejmuje następujące modele:

Warto jednak zauważyć, że pełny potencjał technologii można wykorzystać tylko w przypadku modeli RTX, gdzie zastosowano dodatkowe jednostki wykonawcze odpowiedzialne za Ray Tracing (rdzenie RT). W modelach GeForce GTX i Titan od pewnego czasu też można aktywować efekty związane ze śledzeniem promieni w czasie rzeczywistym, ale są one realizowane programowo, a komfort rozgrywki pozostawia tutaj wiele do życzenia. Niestety, Ray Tracing ma swoje wymagania.

Karty graficzne GeForce RTX

Oczywiście to dopiero początek rozwoju techniki śledzenia promieni w czasie rzeczywistym. Można podejrzewać, że Ray Tracing pojawi się również w przyszłych kartach graficznych AMD Radeon. Ray Tracing w konsolach też nadchodzi coraz większymi krokami – wiadomo, że będzie on dostępny w modelu PlayStation 5.

Więcej o technologiach, jakich możemy spodziewać się w  PlayStation 5 znajdziesz w poradniku: Co już wiemy o PS5?

Jakie gry obsługują śledzenie promieni?

Ray Tracing ma szansę zrewolucjonizować elektroniczną rozrywkę, więc kolejne studia deweloperskie wprowadzają technikę do swoich produkcji.

Poniżej znajdziecie listę, która obejmuje gry z Ray Tracing:

  • Atomic Heart
  • Battlefield V
  • Call of Duty: Modern Warfare
  • Control
  • Cyberpunk 2077
  • Doom Eternal
  • Dying Light 2
  • Enlisted
  • Final Fantasy XV
  • Justice
  • JX3
  • Mechwarrior V: Mercenaries
  • Metro Exodus
  • Minecraft
  • ProjectDH
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Stay in the Light
  • Synced: Off Planet
  • Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
  • Watch Dogs: Legion
  • Wolfenstein: Youngblood
  • Quake II (RTX)

Oczywiście można podejrzewać, że z biegiem czasu lista ta poszerzy się o kolejne tytuły. Ray Tracing w grach to z pewnością temat, o którym będziemy jeszcze dużo słyszeć w nadchodzących latach.

Ray Tracing w grach – jak działa i jakie ma wymagania?
5 (100%) 1 głosów