Jaki pulsometr wybrać? Najważniejsze cechy i polecane modele

Pulsometry są urządzeniami niezmiernie ważnymi dla każdego sportowca podchodzącego w sposób profesjonalny do swoich regularnych treningów. Aparat ten pozwala na dokładne zoptymalizowanie tempa treningu, aby uczynić go nie tylko wydajniejszym, ale i bardziej bezpiecznym.

Każdemu zdarza się czasem podchodzić do uprawianej aktywności fizycznej zbyt ambicjonalnie, co może skutkować spaleniem mięśni, przetrenowaniem, a nawet prowadzić do poważnych kontuzji.

Takie objawy mogą na pewien czas uniemożliwić uprawianie sportu, a czasem nawet zmniejszyć sportowy entuzjazm. Warto więc skorzystać z pomocy małego elektronicznego doradcy, monitorującego pracę organizmu podczas wysiłku.

Z tego poradnika dowiesz się:

  • Co to jest pulsometr?
  • Jak działa pulsometr?
  • Dlaczego warto prowadzić zrównoważony trening?
  • Dlaczego glikogen mięśniowy jest tak ważny?
  • Pulsometr klasyczny
  • Pulsometr jednoczęściowy
  • Tętnomierz dla rowerzysty
  • Co poza pomiarem tętna?
  • Funkcje dodatkowe pulsomierza
  • Pulsometr nie tylko dla sportowców
  • Czy warto mieć pulsometr?

Najczęściej kupowane pulsometry

Co to jest pulsometr?

Pulsometr, zwany czasami pulsomierzem lub tętnomierzem, pozwala na monitorowanie pracy serca w czasie rzeczywistym, podczas wykonywanej aktywności fizycznej.

Urządzenie kontroluje zmiany tętna w organizmie sportsmena, pozwalając na regulację intensywności wysiłku. Obserwacja podawanych na bieżąco parametrów pozwala zabezpieczyć się przed przekroczeniem pewnych granicznych wartości, co mogłoby skutkować przetrenowaniem i szkodliwymi dla zdrowia konsekwencjami.

Jak działa pulsometr?

Zasada działania pulsometru podobna jest do pracy aparatów EKG. Odczytuje on zmiany impulsów elektrycznych, odzwierciedlających tempo bicia serca. Monitorując tętno organizmu ćwiczącego, urządzenie podaje parametry zwężania się naczyń tętniczych, co uzależnione jest od aktualnej pracy centralnego narządu układu krwionośnego. Im bardziej intensywny staje się wysiłek, tym bardziej zwiększa się tętno w naczyniach krwionośnych.

Dlaczego warto prowadzić zrównoważony trening?

Podczas zoptymalizowanego treningu nie powinno przekraczać się granicznej wartości, jaką jest HRmax, czyli tętno maksymalne. Od intensywności treningu i wzmożonej pracy układu krwionośnego zależy, jaki rodzaj paliwa jest spalany przez mięśnie w określonej fazie treningu. Mogą to być kwasy tłuszczowe, glikogen wątrobowy lub białka. Problemy związane z przetrenowaniem zaczynają się wówczas, kiedy wyczerpuje się zapas glikogenu mięśniowego.

Dlaczego glikogen mięśniowy jest tak ważny?

Podstawowym paliwem dostarczającym mięśniom energii podczas wysiłku jest glikogen mięśniowy. Podczas pracy mięśni ten wielocukier ulega rozkładowi do najprostszych form glukozy. W sytuacji niedoborów tego polisacharydu, organizm sportowca przestawia się na inne paliwo, co oznacza, że zaczyna czerpać energię z aminokwasów będących budulcem mięśni.

Skrótowo rzecz ujmując, mięśnie zaczynają pochłaniać swoją strukturę, co prowadzi do efektu spalenia tkanki mięśniowej i wyczerpania organizmu. Pulsometr umożliwia na bieżąco kontrolować szybkość fali tętna podczas aktywności fizycznej i zoptymalizować trening pod kątem jego skuteczności, znacznie ograniczając wystąpienie zjawiska spalenia mięśni.

Pulsometr klasyczny

Standardowe pulsometry składają się zazwyczaj z dwóch elementów. Jest to czujnik mierzący puls, który umieszczany jest na wysokości piersi oraz mocowany na nadgarstku odbiornik z wyświetlaczem. Przekaz informacji pomiędzy czujnikiem a odbiornikiem odbywa się drogą radiową. Odbiornik do złudzenia przypomina sportowy zegarek elektroniczny i często zaopatrzony jest w funkcję czasomierza.

Pulsometry z pasem bezprzewodowym na klatkę piersiową >

jaki pulsometr
Zdjęcie: Beurer

Pulsometr jednoczęściowy

Innym rodzajem jest pulsometr jednoczęściowy zakładany na palec lub wbudowany w sportowy zegarek. Zaletą tego rozwiązania jest brak potrzeby przyczepiania czujnika do klatki piersiowej i niewielki kompaktowy wygląd urządzenia.

Nie jest to jednak korzystne rozwiązanie dla sportowców wyczynowych, ponieważ tego rodzaju pulsomierze nie wskazują tak dokładnych parametrów jak klasyczne urządzenia z czujnikiem mocowanym do klatki piersiowej. Polecany jest osobom uprawiającym mniej intensywny sport, który nie jest nastawiony na bicie rekordów i maksymalizację osiągnięć.

Zegarki sportowe z wbudowanym pomiarem pulsu >

Tętnomierz dla rowerzysty

Pulsometr przeznaczony dla rowerzystów, podobnie ja tętnomierz klasyczny, składa się z dwóch części – czujnika zakładanego na klatkę piersiową i odbiornika z wyświetlaczem. Różnica polega na możliwości umieszczenia odbiornika na kierownicy roweru, zamiast na przegubie nadgarstka.

Co poza pomiarem tętna?

Współczesne pulsometry, poza samym tylko pomiarem tętna, posiadają szereg innych pożytecznych funkcji, pozwalających na monitorowanie wielu istotnych dla outdoorowców czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Urządzenia te na przykład:

  • podają na bieżąco wartości zużytych podczas wysiłku kalorii oraz wyrażone w gramach ilości spalonej tkanki tłuszczowej,
  • umożliwiają indywidualne ustawienie parametrów tętna maksymalnego i kontrolują wydolność organizmu, sygnalizując spadek formy,
  • pozwalają na kontrolę długości i jakości snu.

Funkcje dodatkowe pulsomierza

Idąc z duchem rozwoju technologii, czołowi producenci urządzeń do pomiarów tętna wyposażają poszczególne modele pulsometrów w kolejne właściwości, jakie można spotkać we współczesnych zegarkach sportowych. Niektóre z aparatów zaopatrzone zostały w moduły GPS. Tętnomierze rejestrują również czas całego treningu, a także poszczególnych odcinków przebytej trasy. Podczas aktywności w górach wyznaczają różnice przebytych wysokości oraz informują o aktualnej temperaturze otoczenia i ciśnieniu atmosferycznym. Standardowym wyposażeniem jest również funkcja czasomierza, a często i datownika.

Funkcje dodatkowe w pulsomierzach:

  • Alarm
  • Czas i jakość snu
  • Kalendarz
  • Krokomierz
  • Licznik kalorii
  • Pomiar dystansu
  • Powiadomienia
  • Wibracje
  • Wskaźnik aktywności

Pulsometr nie tylko dla sportowców

Pulsomierze to często rozbudowane urządzenia wielofunkcyjne, stosowane nie tylko przez intensywnie trenujących sportowców, ale również przez osoby z różnego rodzaju schorzeniami i dysfunkcjami organizmu.

Zakładane na palec pulsoksymetry polecane są osobom z niewydolnością serca, astmą oskrzelową, bezdechem sennym czy obturacyjną chorobą płuc. Przydają się również dla osób mających problemy z ciśnieniem podczas wycieczek górskich, informując o warunkach zewnętrznych i sygnalizując potrzebę odpoczynku. Dzięki możliwości regulacji wartości granicznych rytmu tętna, można pulsoksymetr dostosować do indywidualnych potrzeb i wskazań lekarza.

jaki pulsometr
Zdjęcie: Beurer

Dlaczego warto mieć pulsometr?

Monitorowanie pracy serca to nie tylko rozsądne rozwiązanie dla osób mających kłopoty z krążeniem, ale dla każdego, kto uprawia aktywny sport i poprawia swoje osobiste wyniki. Nie zawsze jesteśmy w stanie ocenić swoje możliwości, a trening prowadzony niewłaściwie może okazać się szkodliwy. Wysiłek we właściwej strefie tętna to wysiłek efektywny. Pulsometr, dyskretny i uważny towarzysz, obiektywnie oceni kondycję organizmu, alarmując natychmiast, jeśli nasza ambicja weźmie górę nad zdrowym rozsądkiem.

Jaki pulsometr wybrać? Najważniejsze cechy i polecane modele
5 (100%) 2 głosów