Jaki monitor dla grafika komputerowego i fotografa?

Monitory dla specjalistów muszą oferować więcej. W końcu nie tylko przekątna i rozdzielczość mają znaczenie, ale też odwzorowanie kolorów, obecność narzędzi kalibracyjnych i szerokie opcje regulacji. Jest wiele cech, które musi spełnić monitor dla grafika, jeśli ma zapewniać temu ostatniemu odpowiednie warunki do pracy. Jaki monitor dla grafika wybrać? W tym rankingu umieściliśmy najlepsze monitory, dostępne w różnych przedziałach cenowych.

Podpowiadamy, na co konkretnie warto zwrócić uwagę i przedstawiamy monitory stanowiące atrakcyjne propozycje dla osób zajmujących się obróbką zdjęć, projektowaniem stron, tworzeniem animacji czy montażem filmów. Sprawdź, jakie monitory graficzne polecamy w naszym rankingu! Zachęcamy także do przeczytania naszego artykułu Jaki monitor wybrać, w którym rozszerzamy kwestię poszczególnych funkcji, kluczowych dla wybrania najlepszego modelu dla swoich potrzeb. Sprawdź też koniecznie nasz Ranking monitorów, w którym wybraliśmy najlepsze modele w tym roku.


Jaki monitor dla grafika – ranking 2025










jaki monitor dla grafika

Jaki monitor dla grafika wybrać – najważniejsze cechy

Rozdzielczość

W przypadku projektowania czy obróbki zdjęć, obraz na ekranie musi być bogaty w szczegóły. Poza tym, w pracy istotna jest duża przestrzeń robocza. FullHD to minimum, a optymalne będzie QHD lub 4K.

Jeżeli wybierasz monitor o wielkości do 24 cali, FullHD spokojnie wystarczy. Jednak decydując się na większy model, czyli 27 cali i więcej, zdecydowanie warto rozważyć większą rozdzielczość, aby obraz pozostał ostry. Duży ekran i niska rozdzielczość skutkuje lekko rozmytym obrazem. Taki monitor dla fotografa czy grafika nie jest dobrą inwestycją.

Panel IPS

Wyświetlacz tego typu zapewnia przede wszystkim najlepsze odwzorowanie kolorów w porównaniu do innych technologii, takich jak TN czy VA. Świetnie też zachowuje szczegóły zarówno w jaśniejszych, jak i w ciemniejszych partiach obrazu. A to dla fotografa jest bardzo ważne.

Panel IPS oznacza także szerokie kąty widzenia, dzięki czemu obraz wygląda właściwie nie tylko wtedy, gdy patrzy się idealnie na wprost. Jakość obrazu nie zmienia się nawet przy patrzeniu w monitor pod dużym kątem. Najbardziej praktyczne jest to podczas pracy w ruchu lub kiedy korzystasz z kilku monitorów.

Powłoka ekranu

Może być zarówno błyszcząca, jak i matowa. Każda z nich ma swoje wady i zalety, a wybór zależy od osobistych preferencji.

Powłoka błyszcząca zapewnia lepsze odwzorowanie kolorów. Kontrast i ostrość obrazu również będą na zadowalającym poziomie. Jednak sprawdzi się tylko wtedy, gdy mamy ciemno w pokoju, ponieważ mocno odbija światło. Z kolei na powłoce matowej nie powstają refleksy, nawet kiedy do pomieszczenia wpada światło słoneczne. Jednak na takiej powłoce kolory mogą wydawać się mniej intensywne.

Pokrycie około 100% palety barw sRGB

Większość treści cyfrowych jest zaprojektowana z myślą o palecie barw sRGB. Monitory pokrywające sRGB w 80-90 procentach nie są w stanie poprawnie wyświetlać wszystkich odcieni, zatem będą przekłamywać kolory. Z tego powodu zdjęcia i filmy wyglądają na nich nieco inaczej niż powinny. A to może prowadzić do ich niepoprawnej edycji.

Wybierając monitor do obróbki zdjęć, warto zwrócić uwagę na jak największe pokrycie też innych przestrzeni kolorów, przede wszystkim DCI-P3 oraz AdobeRGB. Pokrywają znacznie większy zakres kolorów niż sRGB.

Możliwość kalibracji obrazu

Kalibracja polega na takim ustawieniu monitora, aby wyświetlał poprawny obraz o określonej jasności, kontraście, gamma, nasyceniu kolorów i ich temperaturze. W odróżnieniu od kalibracji programowej, kalibracja sprzętowa pozwala na bezpośrednie zmiany z poziomu menu monitora. Taka kalibracja pozwala na uzyskanie najlepszej jakości obrazu. Jest to szczególnie ważne w bardziej profesjonalnych zastosowaniach graficznych i filmowych.

Funkcje ekranu

Nawet tani monitor dla fotografa musi zapewniać przyzwoitą jasność. Zazwyczaj do komfortowej pracy potrzeba od 80 do 120 cd/m2. Ważne jest też równomierne podświetlenie ekranu, zapewniające stałą jasność i spójne kolory. Jeżeli zajmujesz się też animacją, zwróć uwagę na częstotliwość odświeżania. Monitor do obróbki zdjęć ma zazwyczaj 60 Hz, jednak w przypadku pracy z animacją wyższe częstotliwości odświeżania mogą być przydatne.

Bardzo dużą rolę w tym, czy praca przed monitorem jest komfortowa, odgrywa odpowiednie ułożenie ekranu. Dlatego dobry monitor dla grafika powinien oferować możliwość zmiany wysokości i pochylenia ekranu.

Redukcja migotania i filtr światła niebieskiego

W monitorach przeznaczonych do wielogodzinnej pracy, takiej jak edycja zdjęć, istotny jest komfort użytkownika podczas długotrwałego korzystania z ekranu. Funkcje redukcji migotania oraz filtr światła niebieskiego mają kluczowe znaczenie, ponieważ zmniejszają zmęczenie oczu.

Monitor wyposażony w te funkcje pozwala uniknąć szybkiego zmęczenia oczu, bólu głowy oraz problemów ze snem z powodu zakłócenia rytmu dobowego podczas nadmiernej ekspozycji na światło niebieskie. Ma to duże znaczenie dla zdrowia.

Złącza

Dobry monitor dla grafika musi mieć dużo przydatnych złącz. Zazwyczaj jest ich znacznie więcej niż w przeciętnym monitorze do codziennych zastosowań. Na pewno musi mieć DisplayPort, zapewniający obraz wysokiej jakości. Do tego obowiązkowa najnowsza wersja HDMI. Monitor dla fotografa powinien mieć również hub USB, zwiększający funkcjonalność poprzez możliwość podłączenia wielu dodatkowych akcesoriów, w tym aparatu i czytnika karty SD. Plusem jest też złącze 3.5 mm ułatwiające podłączenie słuchawek.

Dodatkowe funkcje

Czasami to funkcje dodatkowe decydują o tym, jaki monitor dla fotografa kupić. Monitor do grafiki zdecydowanie powinien stawiać na ergonomię.

Pivot to bardzo przydatna opcja dostępna w niektórych monitorach. Umożliwia obrót ekranu, pozwalając na przejście z trybu poziomego w pionowy. Przydaje się nie tylko do profesjonalnych zastosowań graficznych. Sprawdzi się podczas edycji tekstu i przeglądaniu długich dokumentów, a także dla programistów. Albo do przeglądania YouTube shorts podczas przerwy w pracy.


Mogą Cię zainteresować:

zdjęcie autora
Autor
Wojciech Kulik
W nowych technologiach szuka realnego wpływu na ludzkie życie i na nim właśnie się koncentruje. Na co dzień wyznaje zasadę, że prawdopodobieństwo powodzenia zawsze wynosi 50 proc., a to więcej niż potrzeba, by działać.
Dziękujemy, że przeczytałeś cały artykuł. Jak go oceniasz?
2.9/5 (26 głosów)

Czytaj więcej